Goedkope dure kleding
Kleren maken de man. Maar wat doe je als budget achterblijft op je goede smaak? Ben je dan gedoemd tot het einde der studententijden in shabby knock-offs rond te lopen? Niet als het aan Calvin ligt.
‘Ik heb altijd wel een dure smaak gehad’, zegt Calvin van Hoek (19), student Commerciële Economie, in de kantine van de DoorneVeste. ‘Mijn moeder werkte bij de Bijenkorf en ik had op school wat oudere vrienden die mooie en dure kleding konden waarderen.’ En waarom dan geen tweedehands, dacht Calvin, de kwaliteit van dat soort producten is hoog en er is altijd vraag. En wie vraag samenbrengt met aanbod, schept een markt, dat wist hij allang. ‘Op mijn vijftiende sloot ik m’n eerste deal. Ik vond het zonde om de kleren waar ik uitgroeide weg te gooien. Daarom verkocht ik ze aan vrienden.’
Geen Nike, wel Moncler
Ook andere klanten wisten hem te vinden. ‘Ik werd steeds vaker gevraagd of ik mooie kleren te koop had. Op een gegeven moment gaven vrienden me de kleding die ze niet droegen en vroegen me om die voor hen te verkopen. Zo is luxemerkkleding.nl ontstaan. Dat wat ik zelf eerst voor anderen deed, kunnen mensen op mijn website nu onder elkaar doen. Een beetje zoals als Marktplaats, zeg maar.’
Calvin krijgt een vaste prijs per artikel dat op zijn website wordt verhandeld. ‘Normaal gesproken vragen gelijksoortige websites een percentage van de verkoopprijs, soms wel veertig procent. Dat is bij mij niet zo.’ Op luxemerkkleding.nl betaal je een klein bedrag dat kan variëren van anderhalve euro voor een polootje tot een tientje voor bijvoorbeeld een winterjas.
Adidas en Nike staan niet eens in m’n webshop. Je moet meer denken aan merken als Stone Island, CP Company, Ralph Lauren en Moncler
Dat klinkt als heel weinig, maar is dat wel zo? Hoe duur is bijvoorbeeld een Adidas-sportjasje? ‘Adidas en Nike staan niet eens in m’n webshop. Je moet meer denken aan merken als Stone Island, CP Company, Ralph Lauren en Moncler.’
Ik beken lichtelijk beschroomd dat ik, op Ralph Lauren na, geen idee heb waar Calvin het over heeft. ‘Maakt niet uit. Ieder z’n ding tenslotte. Het zijn echt high-end merken.’ Een Moncler-winterjas is momenteel het duurste item op luxemerkkleding.nl. ‘Nieuw zo’n 1050 euro, de verkoper vraagt er driehonderd voor.’ Schappelijk.
Calvins webshop maakt dure merkkleding toegankelijk voor mensen met een krappe beurs. ‘Studenten bijvoorbeeld. Als die later meer te besteden hebben, kopen ze misschien ook wel dure kleding, maar dan nieuw. Wanneer ze daar op uitgekeken zijn, kunnen ze die weer aanbieden op m’n site. Dan is de cirkel weer rond.’
Na de launch
Het klinkt mooi hier aan de koffietafel, maar kan de jonge ondernemer er daadwerkelijk van leven? Calvin haalt een hand door zijn haar, de website is nog maar net anderhalve maand online en de animo stijgt met de dag. ‘Nee, nog niet, natuurlijk niet. Het is de eerste tijd gewoon veel investeren. Voornamelijk tijd, maar ook geld. Ik besteed bouw en onderhoud van de website bijvoorbeeld uit. Daarnaast betaal ik voor de online- en social-media-advertenties en -campagnes.’
Calvin vindt het soms lastig om de onderneming te combineren met z’n schoolverplichtingen, al is het hem tot nu toe altijd prima gelukt. ‘Ik heb net een drukke toetsweek achter de rug. Dat was pittig. Als ik niet hoef te studeren, ben ik het grootste deel van de tijd met m’n bedrijf bezig.’
Ik heb gehoord dat er een regeling is waarbij je in plaats van een stage, je eigen bedrijf kunt opbouwen
Calvin is derdejaars, nog één jaar te gaan met daarin een afstudeeropdracht, een stage en een minor. ‘Ik heb gehoord dat er een regeling is waarbij je in plaats van een stage, je eigen bedrijf kunt opbouwen. Daar moet ik me even in verdiepen, want het klinkt heel aantrekkelijk.’
Je zou zeggen dat het opzetten van zo’n website na de launch niet meer zoveel uren kost. ‘Dat is niet zo. Je bent altijd verder aan het denken. Op de website moet bijvoorbeeld een sectie voor recensies komen, dat moet uitgedacht en doorgevoerd worden. Daarnaast kijk je naar statistieken en paginabezoeken. Op dit moment zijn dat er gemiddeld 150 per dag. Je wilt dat de gebruiker een goede ervaring heeft. Dat zijn allemaal zaken, waarmee je bezig bent en dat kost tijd. Het bedenken van zo’n idee is dus één ding. Het uitvoeren…’ Hij is even stil. ‘Dat is iets compleet anders en dat vraagt commitment.” Klein lachje.
Fotograaf Jasper Bolderdijk komt doorweekt de kantine binnenlopen. ‘Moi eem! Wat een kloteweer buiten.’ Jasper kijkt naar het balkon. ‘Dat is overdekt. Daar ga ik even een paar foto’s van je schieten.’ Dat mag, alleen heb ik nog één laatste vraag voor Calvin.
Waar zie je jezelf over vijf jaar?
‘Moeilijk om te zeggen. Er zijn genoeg websites als deze die in korte tijd heel groot zijn geworden. Ik heb eigenlijk geen idee. Hopelijk kijk ik hier over vijf jaar op terug en kan ik zeggen dat het één groot succes was.’
Foto’s: Jasper Bolderdijk