Een mening is geen koffieboon
Mensen vinden vaak en veel. Het uiten van je mening lijkt verheven tot een dagtaak, een werkwoord en voor sommigen een duursport. Consequenties zijn er niet. Want je mag toch alles vinden? Wanneer een ander aanstoot neemt aan een (ongevraagd) gegeven mening, ligt dat aan de ander, niet aan de gever. Maar een mening hebben, is iets anders dan een mening geven. Je eigen mening weet je al voor jezelf, je hoeft haar niet te uiten.
We zetten tegenwoordig overal een filter op. Drinkwaterfilters, spamfilters, afzuigkapfilters, sigarettenfilters, et cetera, et cetera. We lijken alles te willen filteren,
behalve hetgeen wat we vocaal de ruimte in kletsen. Ik betrap mezelf er ook op. Waarom vond ik het nodig om mijn mening te geven? Was het omdat ik dacht de ander te helpen? Omdat ik dacht bij te dragen aan een gesprek? Of wou ik zelf onderwerp van gesprek worden? Of omdat m’n mening mezelf zo hoog zit, dat ik haar er maar uitgooi zodat ik er zelf minder last van heb? Is het oké om dat bij anderen neer te leggen? Is een gedachte pas een opinie als ze hardop is gezegd of kan ze intern net zoveel waard zijn? Bijdragen aan een interessant gesprek, een ander helpen, dat lijken me goede redenen voor ventileren. De kern lijkt te zijn: voor wie is het nuttig? Voor de ander of voor mezelf? En als het dan voor de ander is, dan is enkel de kreet niet genoeg, want dat is als koffiebonen zonder water. Daar maakt niemand koffie van. Om deze beeldspraak maar eens tot het eind door te zetten: wil je iemand bekogelen met koffiebonen of samen koffie drinken? Argumentatie, een context, is wel zo verhelderend.
En al dat andere? Kan dat niet gewoon in je hoofd blijven? Waarom zou ik een ander opzadelen met mijn gebrek aan zelfcontrole? Lucht je hart in een dagboek of schreeuw het de nacht in. Of ga naar iemand toe en zeg: ik moet even wat kwijt, heb je tijd om me te helpen? Wil je even naar me luisteren?
Derdejaars Theatervormgeving Marie van Linschoten schrijft wekelijks een column over het leven en leren van een student op Academie Minerva.