Ga naar de inhoud
bordspel GRUNN

En is het wat, dat bordspel GRUNN? Nou, het kon minder, natuurlijk

En is het wat, dat bordspel GRUNN? Nou, ’t kon minder, zegt de dolenthousiaste spellenspecialist Jean-Maxim van Dijk.

Groningen… the boardgame. Zo opgeschreven lijkt het bijna parodie. Ontwikkelaars en uitgevers van bordspellen zoeken naar unieke invalshoeken om zich te onderscheiden. De kolonisatie van Groningen is op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende setting, maar onze provincie ligt nu toch echt op de eetkamertafel. GRUNN: Pioniers in de provincie is een mooi vormgegeven uitgave uit de koker van Robert Brouwer en Arjan van Houwelingen. De illustraties van Emma Wilson zijn bijzonder sfeervol. Ook leuk: de spelregels zijn in het Nederlands én in het Grunnegs.

Geen promotie-vehikel, maar een solide boardgame met gewicht, voor de doorgewinterde speler: een tile-placing eurogame met open drafting

Een cynische geest zou GRUNN bij voorbaat kunnen wegzetten als een gesubsidieerd promotie-vehikel. Maar niets is minder waar. Bij het openen van de smaakvol vormgegeven doos valt op dat er niet is beknibbeld op de inhoud. De fiches en kaarten zijn voorzien van mooie illustraties en de houten onderdelen zijn van degelijke kwaliteit. En, het moet worden gezegd, er is een solo-modus.

GRUNN is een solide boardgame met gewicht. Voor de doorgewinterde speler is het spel te omschrijven als een tile-placing eurogame met open drafting. Een wat minder abstracte omschrijving is dat één tot zes spelers hun eigen strook in de provincie maken door te polderen, veen te ontginnen en door goed draaiende boerderijen uit te breiden tot lokale gemeenschappen. Dat gebeurt door het kiezen en plaatsen van stukken land, die je vervolgens kunt uitbreiden en slim kunt combineren met wat er al op tafel ligt.

GRUNN geeft een indruk van de ontwikkeling van het oude Groningen, terwijl het hand in hand gaat met een verrassend strategisch spelverloop

GRUNN zit vol historisch verantwoorde elementen die op een vloeiende, thematische manier een indruk geven van de ontwikkeling van het oude Groningen. En het doet dat op een manier waarbij de geschiedenis niet in de weg zit, maar juist hand in hand gaat met een verrassend strategisch spelverloop. Kort gezegd: hier is goed over nagedacht.
GRUNN heeft een looptijd van ongeveer 45 minuten en is uitdagend zonder zwaar te worden. Daardoor kan het voor nieuwe spelers een smaakvolle introductie zijn richting moderne bordspellen.

Uniek: voor een mini-uitbreiding moet je naar één van de 31 regionale musea voor een scenariokaart over dat gebied

Denk je aan moderne bordspellen, dan denk je al gauw aan de onvermijdelijke expansions. En daar gebeurt iets bijzonders. Bij GRUNN is er namelijk geen sprake van prijzige uitbreidingen met functies die eigenlijk gewoon in het basisspel hadden moeten zitten. In plaats daarvan vind je in de doos een kaart van onze provincie, met daarop 31 musea. Bij een bezoek aan één van deze musea kan men vragen om een scenariokaart voor GRUNN. Deze kleine mini-uitbreidingen hebben te maken met de regio waarin ze gevestigd zijn en bieden daarmee een unieke toevoeging op het basisspel. Een bijzonder initiatief rondom een bijzonder thematisch spel.


Eén gratis GRUNN
Op de redactie ligt nog één gloednieuwe glanzende GRUNN te wachten op een student die het spel wil hebben. Stuur ons een bericht voor 26 september en wie weet is-ie voor jou. O ja, zet het woord GRUNN in de onderwerpregel.