Ga naar de inhoud

Goed idee voor SLB

Op het SLB-bureau van de opleiding Verpleegkunde tref je alleen docenten aan die warmlopen voor studieloopbaanbegeleiding. De deur staat open, maar studenten die er geen behoefte aan hebben, hoeven niet aan te kloppen.

‘Lang niet alle studenten hebben behoefte aan ondersteuning’, zegt docent Christien de Jong. ‘En lang niet alle docenten doen graag aan studieloopbaanbegeleiding.’ Deze twee simpele constateringen leidden op de opleiding Verpleegkunde tot het instellen van het bureau voor studieloopbaanbegeleiding, het SLB-bureau, dat nu anderhalf jaar bestaat. ‘Toen we bezig waren met de nieuwe opzet van het curriculum, kwam studieloopbaanplanning natuurlijk ook aan de orde’, stelt Christiens collega, Janny Teule. ‘Pakken we dat wel slim aan? Kan het ook anders? Beter misschien.’

Wat schortte eraan?
Christien: ‘Iedere student moest eraan meedoen. Ook studenten die géén vragen over hun opleiding hadden, studenten die goed wisten wat ze wilden. Dat is zelfs het gros, het merendeel van de studenten. Zij vonden SLB een verplicht nummer, iets wat weinig toevoegde.’

De studenten reflecteren heel vaak, ze zijn het gewend om verslagen te schrijven waarin ze zichzelf onder de loep nemen

Janny: ‘Je moet weten: Verpleegkunde is een opleiding waarin het eigen handelen nadrukkelijk aan de orde komt. De studenten reflecteren heel vaak, ze zijn het gewend om verslagen te schrijven waarin ze zichzelf en hun ontwikkeling onder de loep nemen.’

SLB is ook niet populair onder docenten.
Janny: ‘We hebben nu twaalf docenten die er echt warm voor lopen. Bovendien hebben we Michelle, die ons hartstikke goed ondersteunt. Dat werkt heel prettig. We zijn allemaal enthousiast én we krijgen er de tijd voor.’
Christien: ‘We mogen ook zelf bepalen hoe we het werk inrichtten. Zo kunnen we ons specialiseren. We zijn alle twaalf geschoold in coaching, maar daarnaast spreiden we de aandacht. We hebben iemand die veel weet van studeren met een beperking, een ander geeft tentamentraining, weer een ander kent de ins and outs van effectief studeren. Ga zo maar door, één van ons doet exit-gesprekken.’

Wat? Praten jullie met iedereen die weggaat?
Christien: ‘Alleen met studenten die de opleiding voortijdig verlaten. We willen graag weten waarom ze vertrekken, aan welke verwachtingen de opleiding niet voldeed.’

We zijn er voor de studenten, maar als die het zonder ons kunnen stellen… prima

Janny: ‘Zo’n gesprek is niet verplicht. Het initiatief is wél van ons, de uitnodiging, maar de student bepaalt. Dat is de kern van onze SLB-aanpak: we werken vraaggestuurd. We zijn er voor de studenten, maar als die het zonder ons kunnen stellen… prima.’

Dat klinkt logisch en ook best relaxt.
Janny: ‘We hebben het wel over flinke aantallen. Er lopen hier tweeduizend studenten. En ze weten ons te vinden. Per mail en in persoon. Tussen half elf en half één hebben we spreekuur, iedere dag. Bovendien kunnen studenten een afspraak maken.’
Christien: ‘Voor de mail en de gesprekken maakt Michelle een voorselectie. Sommige gevallen hebben prioriteit. Als een student een stage moet afbreken, bijvoorbeeld, dan moeten er in korte tijd moeilijke keuzes worden gemaakt. Het is nuttig dat er iemand is die de student meteen helpt om een stap in de richting van een oplossing te zetten.’
Janny: ‘We volgen de studievoortgang van alle studenten. We benaderen studenten die vertraging oplopen.’

Wat zijn de nadelen van het SLB-bureau? 
Christien: ‘We lopen de kans dat sommige studenten onder de radar blijven. Studenten die schuilgaan in het peloton. Studenten die voorop gaan, vallen op. Die laten wel van zich horen. Studenten die achterop raken, trekken ook wel aan de bel, maar de studenten die goed meekomen… die kunnen lang onopgemerkt blijven.’
Janny: ‘Dat moeten docenten dus oppikken. De signalen opvangen. We willen docenten daarin scholen. Want iedere student heeft recht op studieloopbaanbegeleiding, dat staat buiten kijf.’

De eigen inbreng van de student neemt tijdens de opleiding alleen maar toe

Christien: ‘Iedere eerstejaars krijgt een studieloopbaanbegeleider. Bijeenkomsten en individuele gesprekken staan in het eerste half jaar gewoon op het rooster. De beginfase van de studie is cruciaal. Het is wennen, studeren, misschien op kamers wonen, een hele nieuwe opleiding. Hoe pak je dat aan? Na die eerste periode wordt de SLB-begeleiding steeds spaarzamer, of de student er gebruik van wil maken, maakt hij of zij zelf uit.’
Janny: ‘De eigen inbreng van de student neemt tijdens de opleiding alleen maar toe. Welke minor kies ik? Wil ik naar het buitenland, past dat bij me? Welke stage loop ik? En wanneer? Het zijn vragen waarin de persoonlijkheid van studenten en de omstandigheden waarin ze verkeren meespelen. Je kunt wel zeggen dat al onze studenten een geheel eigen studieroute volgen en dat al die routes zo hun eigen vragen opwerpen. Het SLB-bureau helpt de studenten bij het vinden van de antwoorden.’

SLB-bureau
Het SLB-bureau van de opleiding Verpleegkunde is te vinden in kantoor C0.26 in het Wiebenga. Wie meer wil weten over de opzet kan contact opnemen met slbbureaubach@pl.hanze.nl.

Foto: Janny Teule (l) en Christien de Jong. Fotograaf: Luuk Steemers