Ga naar de inhoud

Meester Kubus

Tijdens het koffiedrinken schiet er een gedachte door mijn hoofd. Wat als er in de toekomst robots voor de klas komen te staan? Zou dat werken? Vorig jaar was ik bij een futuristisch platform aanwezig waar de nieuwste snufjes op het digitale vlak werden besproken en gepresenteerd. Er bestaat bijvoorbeeld al een peperduur robotje dat de leerlingen rekenvragen kan stellen. ‘Pliep w.a.t. i.s. 5×5 pliep’.
Ik ben eigenlijk wel blij dat er nu nog gewoon een mens voor de klas staat (en laten we hopen dat het ook zo blijft). Want het grote gemis bij een robot is natuurlijk het inlevingsgevoel. En dat inleven en empathie tonen komt op de basisschool elke dag weer van pas. Een schouderklopje hier, een luisterend oor daar, het is essentieel voor een geslaagde dag.

‘De lijm lijmt niet!’
‘Ik snap die plakranden niet’
‘Meneer, ik kan totaal niet vouwen!’

‘Meester, ik heb last van mijn tandvlees.’
‘Meester, ik heb van opa een nieuwe bal gekregen.’
‘Meester, ik ben gisteren naar de bioscoop geweest.’
Ook bij de rekenles moet ik de leerlingen positief ondersteunen. De leerlingen gingen een kubus in elkaar knutselen voor het nodige ruimtelijk inzicht. Sommige kinderen kunnen heel vlot knutselen, maar andere zitten letterlijk met hun handen in hun haar en roepen allerlei frustraties door elkaar.
‘De lijm lijmt niet!’
‘Ik snap die plakranden niet’
‘Meneer, ik kan totaal niet vouwen!’

kubus

Ik moet er altijd voor waken dat ik niet als een curlingmeester te werk ga en alle hobbels en obstakels bij de kinderen wegneem. Het is verleidelijk om het zelf te doen, maar nee. De leerlingen moeten het toch echt zelf kunnen. Daarom laat ik de sterke knutselaars de zwakkere helpen. Zo ontstaat er een gemoedelijke en coöperatieve sfeer en heeft iedereen een mooie kubus gemaakt, die je ook nog als dobbelsteen kunt gebruiken. Een kwartier later vliegen de eerste kubussen al door de lucht en wordt er druk mee gespeeld. Het blijven natuurlijk wel kinderen. Ik laat ze kiezen. De kubus in de tas of in de la. Want dan is de orde en organisatie ook weer voor elkaar. Zij blij, en ik blij.