Rutger recenseert: Resident Evil 6
Resident Evil 6 blaast de horrorgame-serie nieuw leven in. In vier verschillende scenario’s (die weer uit enkele hoofdstukken bestaan) schiet je enorme hordes zombies neer om uiteindelijk überschurk Derek Simmons te verslaan. Behalve keiharde actie schotelt Resident Evil 6 je ook angstaanjagende scènes en puzzels voor.
Kenmerken
Elk scenario in Resident Evil 6 heeft zijn eigen focus. Speel je als Leon, dan lijkt de game het meest op een horror-survival ervaring. Het scenario met Chris is een third person shooter: je knalt talloze zombies af met een flink wapenarsenaal tot je beschikking. Jake zit ergens in het midden van de 2 bovengenoemde en het gedeelte met Ava zorgt met zijn puzzels voor een spannend einde.
Net als zijn voorganger is Resident Evil 6 ontworpen om samen met een vriend te spelen. Zo help je elkaar met het openen van deuren en het oplossen van puzzels. Je speelt zowel offline als online op deze coöperatieve wijze.
Het verhaal van Resident Evil 6 is vrij lineair en als speler heb je slechts een beperkte handelingsvrijheid. Het spel leidt je snel naar elke volgende waypoint. De wegen van de 4 karakters kruisen zich op enkele momenten in de game, dus alles is zeer gescript.
De spelopbouw volgt een vast stramien. Je begint met een slechte uitrusting. Door het zoeken naar verschillende objecten krijg je betere wapens. De tegenstanders nemen gedurende het scenario in moeilijkheid toe, totdat je de eindbaas tegenkomt. Deze is de moeilijkste van allemaal.
Aan het einde van ieder hoofdstuk vind er een evaluatie plaats. Je bereikt de hoogste score (S-rank) door zo snel mogelijk tal van zombies te doden zonder zelf het loodje te leggen. Je verdient hier skillpoints, welke je gebruikt om je wapens of persoonlijke kenmerken te verbeteren.
Ervaren Resident Evil-spelers herkennen de personages vast. Leon speelde al in Resident Evil 2 en 4. Chris Redfield verscheen in Resident Evil 5. Jake is de zoon van Albert Wesker die al vanaf het begin meedoet en Ada heeft enkele gastoptredens gehad in verschillende games.
Pc-versie: slechte port of niet?
Resident Evil 6 is eerst uitgebracht op Xbox 360 en PlayStation 3. Het komt vaak voor dat de pc-versie daarna een slap aftreksel van de console-versie is. Dit is echter niet het geval met Resident Evil 6. De game speelt heerlijk vloeiend.
Met de WASD-toetsen bestuur je jouw personage uitstekend door de gangen en straten en met je muiswiel verander je snel van wapens. Elke actie heeft zijn eigen toets, dus je hebt geen ‘dubbele bezetting’ zoals op een controller.
De prima besturing van Resident Evil 6 laat zich vooral merken tijdens de quick-time-evenementen. De pc-versie is hierin duidelijk een stuk beter dan de console-uitgave, wederom door het gebruik van het toetsenbord. Je kunt ook een controller aansluiten, maar je verliest dan veel van de controle die je hebt met je muis en toetsenbord.
Redelijke graphics en een nerveuze camera
De graphics in Resident Evil 6 krijgen een voldoende. Het is niet het mooiste spel ooit gemaakt, maar de anti-aliasing zorgt voor uitstekende beelden wanneer je de kwaliteitsinstellingen op maximaal hebt staan. De camera rust altijd op de schouder van je personage. Met je muis pas je desorientatie van de camera wel enigszins aan, maar vaak neemt het spel de rol van cameraman weer snel over. Dit werkt vrij storend en soms ontneemt dit je het zicht.
Resident Evil 6 is een betere pc-game dan console-spel
Resident Evil 6 is een prima actiegame die vooral tot zijn recht komt op pc’s met een goede video- en geluidskaart. De 4 verschillende scenario’s en het flinke aantal opgaven zorgen voor een lange speelbaarheid.Het verhaal is echter niet echt diep en het is lastig een band te vormen met de personages. Wij vonden overigens de gekke camerahoeken het engste aan Resident Evil 6.
Rutger Uittenbogaard is games-redacteur voor de Nederlandstalige softwarewebsite Softonic.com in Barcelona.