Steengoed
Een meer dan aangename voorjaarszon verwarmt het Noorderplantsoen. Ik neem plaats op een houten bankje. Niet mijn lievelingsbankje, maar desalniettemin bekoren het zitcomfort en het uitzicht me aardig. Voor mijn ogen ontvouwt zich een schouwspel met vogels. Ze vliegen naar een vlakbij gelegen boom. Een paar mensen wijzen en grijpen naar hun smartphones. Het begint me te dagen: deze mensen zouden weleens vogelspotters kunnen zijn.
Kadaver-rap, sommigen zien rapper Steen als een cultheld, anderen verslijten hem voor een volslagen idioot
Vogelspotten was voor mij altijd iets voor een beetje vreemde mensen. Oude mannen in lange groene jassen die om zes uur ’s ochtends hun bed uitgaan, omdat vlak buiten Zierikzee de Blauwe Muskusvink was gesignaleerd. Maar het fenomeen beperkt zich niet langer tot oude mannen. Volgens de Volkskrant is spotten een heuse rage.
Wanneer ik mijn smartphone open om meer over deze rage te ontdekken, opent een nog openstaande pagina van nu.nl. Mijn oog valt op een artikel over het bevrijdingsfestival. Het artikel kaart een ietwat pijnlijke situatie aan. Rapper Steen, die op het bevrijdingsfestival in Utrecht optrad, had enige jaren geleden een tweet naar buiten geknald, iets over homorappers in combinatie met concentratiekampen. Sommigen zien Steen als een cultheld, anderen verslijten hem voor een volslagen idioot. Wat zoeken en luisteren op Youtube leert me wat ik eigenlijk al wist. Steen dankt zijn reputatie hij aan zijn zelfbedachte genre kadaver-rap. In dit gezellige genre haalt de rapper zijn teksten uit de meest diepste krochten van de menselijke geest, waarbij iedereen het moet ontgelden.
Maar misschien is Steen ook wel gewoon een vogel die graag gespot wil worden
De bak herrie die Steen in een noodtempo uitstort staat in schril contrast met het vredige gesjirp boven de hoofden van de vogelspotters. De vogels fladderen gezamenlijk weg, alsof ze precies op hetzelfde moment hebben besloten om een nieuwe boom op te zoeken. Misschien is Steen wel een slimme keuze van de organisatie van het bevrijdingsfestival, hij zorgt ervoor dat we ons vragen stellen over de grenzen van de vrijheid. Maar misschien is Steen ook wel gewoon een vogel, een vogel die graag gespot wil worden. Een gier die rondscharrelt tussen rottende kadavers, een krijsend overvliegende meeuw die zonder gêne en schaamte schijt op de maatschappij, een spotvogel.