Stempel & Liefde
Pier Ebbinge is een koppelaar, en daar vraagt hij geld voor. Van een gedeelte van dat geld koopt hij advertentieruimte. In de Volkskrant, bijvoorbeeld. De Volkskrant verstopt die advertenties dan tussen de gewone artikelen, waardoor er zomaar ogen op vallen.
Deze novembermaand heeft Pier Ebbinge een gedreven ondernemer van formaat (59) in de aanbieding.
De gedreven ondernemer van formaat (59) bezit zoveel kwaliteiten dat het een wonder mag heten dat de man niet aan de vrouw is gekomen. Hij is authentiek, sympathiek, betrokken en charismatisch. Daarnaast gaf hij richting, inhoud én betekenis aan een internationale onderneming. Dat lukte hem doordat hij een integrale visie heeft, een groot executief vermogen, en drive én humor. Hij is gekend, gezien en gevraagd, maar desondanks loopt hij niet te koop met zijn vele talenten. Nee, hij is een ‘normaal’ mens gebleven.
Maar daar gaat het niet om.
Pier Ebbinge zet de gedreven ondernemer van formaat (59) in de etalage met de aanprijzing dat hij een intelligente creatieve stempelzetter is.
Stempelen, dat was eeuwen geleden iets voor steuntrekkers. Steuntrekkers moesten iedere dag een stempel laten zetten op hun stempelkaart. Want je kreeg wel geld als je niet werkte, maar daar moest je wel wat voor doen: iedere dag naar het arbeidsbureau om een stempel te halen. Een voorstel voor een dergelijke gang van zaken zou huidige politieke partijen nog flink wat aanhangers kunnen opleveren. (Je hoort het een type-Teeven zeggen: zelfs voor stempelen zijn sommige steuntrekkers nog te lamlendig!)
Een stempel zetten is doodeenvoudig. Je pakt een stempel, drukt hem éérst op een stempelkussen, woelt er even mee om zodat de inkt goed wordt opgenomen, vervolgens plaats je de stempel op een vel papier, drukt de stempel aan en licht hem weer op. De daad is zo simpel dat het onmogelijk lijkt om daar een intelligente of creatieve draai aan te geven. Maar dat kan de gedreven ondernemer van formaat (59) dus: intelligent én creatief stempelen.
Het is te veel van het goede. Ik denk dat Pier Ebbinge die aanprijzing moet weglaten. Mensen die intelligent én creatief kunnen stempelen raakt hij aan de straatstenen niet kwijt.
Maar dan draai je de bladzijde om.
Daar staat wéér een advertentie van Pier Ebbinge. Nu maakt hij reclame voor een knappe, vrolijke, fantastische, ondernemende, zakelijke academica (43). Ook zij beschikt over bijna bovenmenselijke bekwaamheden (ze houdt van zeezeilen, van wandelen in Peruviaanse binnenlanden én van samen dikke kranten lezen bij de open haard). En naar wie is deze fantastische academica (43) op zoek? Ik citeer: ‘De partner die past heeft een eigen stempel gezet.’ Ze zegt er niet eens bij dat dat intelligent en creatief moet zijn gebeurd.
Ik zeg: koppelen die twee.
Hajo Frick