Studiecarrousel.

Halverwege de tentamenperiode hield de RUG de verkiezing van de docent van het jaar. De winnaars van de eerdere verkiezingen op de faculteiten vochten op 25 januari uit wie zich de beste docent van de RUG mocht noemen. De winnaar kreeg ook nog 7500 euro. Om kans te kunnen maken, moesten de rivalen een tien minuten durende presentatie houden over hun vakgebied.
In eerste instantie ging ik naar de livestream omdat ik wilde weten wanneer ik kon stemmen. Gewoon even kijken en dan weer aan de studie. Ik had al m’n tijd nodig om te leren voor het tentamen Staatsrecht 1. (Ik heb het trouwens niet gehaald en helaas kan ik het niet wijten aan dat uurtje op de livestream, maar goed.)

Aan een ‘kijk ons nou super interessant zijn’-praatje heeft de zwevende aspirant-student niks

Maar ik bleef dus hangen op de livestream, die me liet zien wat ze bij andere studies doen. Het gevolg is dat ik nu wat feitjes in mijn hoofd heb waaraan ik waarschijnlijk nooit iets zal hebben. Ik bedoel, wat heb ik eraan om te weten dat vrouwen meer naamwoorden dan mannen gebruiken in geschreven tekst? Of dat alleen ouderen het streepje voor de neus typen als ze een 🙂  met het toetsenbord maken? Zinvol is het niet, maar wel interessant. Eigenlijk zou men dit vaker moeten doen. Een soort carrousel van verschillende docenten die enthousiast spreken over hun vakgebied in een presentatie van max tien minuten. Het is best handig voor jongeren die niet weten wat ze moeten kiezen.
Ik weet dat iets dergelijks al gebeurt op open dagen, maar dat is toch anders. Dat is meer een ‘kijk ons nou super interessant zijn’-praatje. Daar heeft de ‘zwevende’ aspirant-student niks aan, want zo’n praatje maakt namelijk niet altijd duidelijk wat de studie concreet inhoudt. Misschien is het een idee om bij voorlichtingsdagen een carrousel te laten ronddraaien waarin iedere tien minuten een andere docent tevoorschijn springt met een verhaal over de inhoud.