Wat staat daar in de kantlijn???
De rode krabbels in de kantlijn van tentamens brengen gevoelens in ons naar boven. Meestal geven ze het aantal punten aan dat je antwoord waard is. Bij de inzage zie je studenten met de mobiel in de hand narekenen hoeveel punten erbij gesprokkeld moeten worden om de voldoende binnen te harken.
Soms is de kantlijn opgesierd met vreemde krabbels van docenten die wij simpele zielen moeten begrijpen. Bij dezen roep ik de Hanze en de RUG op om alle docenten een cursus schoonschrijven te geven (het is pas mei, maar toch: is dit een ideetje voor het kerstpakket?).
Feedback waar je niks aan hebt: je antwoord klopt, maar het is niet wat we bedoelen
Docenten geven ook weleens feedback. Handig voor de herkansing. Wat nog handiger zou zijn als dit commentaar leesbaar zou zijn. Zelfs met m’n loep erbij kan ik er vaak geen chocola van maken.
Bij Rechten zijn ze gelukkig aan het switchen naar digitale tentamens. Wat als voordelen heeft dat docenten het antwoord van de studenten goed kunnen lezen en dat de krabbels van docenten plaatsmaken voor de altijd leesbare Times New Roman.
Dat feedback leesbaar is, maakt niet dat je er iets aan hebt. Aan sommige feedback heb je geen fluit. Denk aan opmerkingen als: je antwoord klopt, maar het is niet wat we bedoelen. Alsof tentamenvragen zelf altijd zo duidelijk zijn. Maar goed.
De vraag is: wat doe je eraan? Je kunt je aansluiten bij de lange rij studenten die de docent een vraag willen stellen. In discussie gaan met je docent is bijna altijd vruchteloos. Bij Rechten op de RUG geven docenten tegenwoordig een disclaimer aan het begin van de inzage: over de normering wordt niet gediscussieerd! Oftewel, je moet wel met een heel erg goed verhaal komen, wil je dat ze opnieuw naar je antwoord kijken. Mij is het één keer gelukt om er een heel punt bij te praten. Ik had er niks aan, want had nog steeds een onvoldoende. Hij was alleen iets minder beschamend.