Het Pindakaasmysterie

Eigenlijk vind ik het heel erg vreemd dat er verschillen zijn tussen merken. Voor hetzelfde product (bijvoorbeeld pindakaas) heb je een basismerk, een huismerk, een A-merk (zoals Calvé) en soms zelfs een excellent product. Ik begrijp dat er verschil in pindakaas zit, zoals met of zonder crunchy stukjes (mét is beter, dat in ieder geval). Maar het is heel vreemd dat die pindakazen zo verschillen dat de ene soms een hele euro duurder is dan de andere. Natuurlijk vraag je je dan af, wat is nou die euro? Maar over een heel leven is het best wel veel. Vierduizend euro, zo even uit het bolle hoofd. (Moet je wel tachtig worden, maar als je dat niet haalt, hoef je die euro ook niet te betalen, natuurlijk)

Hoe kan een Primarkshirt drie euro kosten terwijl je er in de Herestraat dertig euro voor moet dokken?

Zo is het ook met kleding. Vaak koop ik mijn kleren bij de H&M, beetje basic spul wat ik een paar keer aan kan doen. Soms pak ik uit en koop ik wat in een wat duurdere winkel en zo nu en dan, zo richting het einde van de maand, duik ik de Primark in. Nu wil ik niet zeggen dat Primark slecht is, maar het is wel een beetje het diepe-basismerk onder de kledingwinkels. Hoe kan een shirt bij de Primark drie euro kosten, terwijl je er in de Herestraat gemakkelijk dertig euro voor moet dokken? Stiekem vermoed ik zware arbeid in een arm land voor een muntstuk dat ik niet eens zou oppakken wanneer ik het hier op straat zou zien liggen.

Voor statistiek wil ik college-excellent, ik moet wel, want ik snap er he-le-maal niets van

Waarom heb ik het hierover? Ik vind het vervelend dat ik wel kan kiezen tussen producten, maar niet tussen colleges. Ik zou best willen kiezen bij welk vak ik voor excellente kwaliteit ga en bij welk vak ik genoegen neem met basis. Voor statistiek heb ik niets aan basis, en met het huismerk red ik het ook niet, want ik snap er he-le-maal niets van. Ik moet dus wel kiezen voor excellent. Bij andere vakken kan ik me redden met enkel een boek en zelfstudie. Ik zeg er nu even niet bij welke vakken, want sommige leraren vinden het niet leuk om te horen dat ze overbodig zijn.
Het onderwijs blijft zich ontwikkelen, op digitaal gebied bijvoorbeeld. Of op manieren van leren (waarop gefocust moet worden en wat belangrijk is). Dan kunnen we het ook wel wat luxer maken qua mogelijkheden. Doe mij maar Calvé bij mijn wiskundige vakken. Met crunchy stukjes. Vind ik wel zo chill.