Ga naar de inhoud

Beter op Papier: striptekenaar en Minerva-docent Sam Peeters

Sam Peeters is docent Illustratie aan kunstacademie Minerva en hij geeft het vak Comic Design aan de studenten van ArtEZ in Zwolle. Daarnaast is deze kunstenaar alleen maar bezig met dikke funkplaten luisteren terwijl hij de ene graphic novel na de andere tekent. Ook maakt hij al bijna 25 jaar cartoons voor HanzeMag. Hoe hij dat doet? Je hoort het in deze aflevering van BETER OP PAPIER.

Als er iemand een lopende encyclopedie is op het gebied van Dr. Funkenstein a.k.a. George Clinton van Parliament Funkadelic, dan is het Sam Peeters wel. Dat blijkt al snel aan het begin van ons gesprek. De funk blijft ook een terugkerend onderwerp.

Mijn eerste stripboek tekende ik op mijn tiende. Dat ging over ons clubhuis

Maar laten we bij het begin beginnen. Daar waar sommigen hun roeping pas rond hun dertigste levensjaar vinden en anderen op hun vijftigste, mag Sam Peeters zich in zijn handjes knijpen. Net als Arnold Schwarzenegger omhelst Sam zijn passie op jonge leeftijd. Die passie is nu zijn werk.

‘Mijn eerste stripboek tekende ik op mijn tiende. Dat ging over ons clubhuis.’ Hij lacht bij de herinnering. ‘Best mooi voor een kind op die leeftijd. Ik ben het laatst nog tegengekomen. Het heet De Avonturen van Clubhuis de Zwarte Haai.’

Ik word een belangrijke kunstenaar en niet zomaar een kunstenaar, nee, een hele bekende schilder

De stripkunstenaar vindt zijn liefde voor strips dankzij zijn oudere broers. ‘Zij lazen veel stripboeken en zo raakte ik ook in de ban van het medium. Het begon met dingen als Suske & Wiske, werd later DC en Marvel en zo dook ik de wondere wereld van de comics in.’

Sam begint met tekenen en wanneer het tijd is om een studie te kiezen weet hij het zeker: ‘Ik word een belangrijke kunstenaar en niet zomaar een kunstenaar, nee, een hele bekende schilder.’ Dat voornemen vliegt al snel het raam uit na een paar jaar waarin hij worstelt met zijn keuze op dezelfde kunstacademie als waar hij nu lesgeeft: Minerva.

De passie voor creatie leidt de kunstenaar door verschillende fases, zoals graffiti-art. Spannend, uitdagend en toch niet helemaal zijn ding. ‘Dat cultuurtje is soms echt een soap. Gezeik van mensen over wie nou over wiens tag heen heeft gekalkt. Ik trok het slecht. Bovendien was ik ook niet supergoed met een spuitbus.’

Door hiphop en graffiti leerde ik veel over compositie, typografie en hoe te werken op een groot oppervlakte

Wat hij wel goed trekt is de sound en de stijl die bij deze  cultuur hoort. ‘Hiphop is awesome en ik hou ervan. Door hiphop en graffiti leerde ik veel over compositie, typografie en hoe te werken op een groot oppervlakte. Ik heb er uiteindelijk zeker wel veel aan gehad.’

Gedurende de kleine twee uur waarin we elkaar spreken vliegen de onderwerpen heen en weer. Van het moment waarop Sam besluit drummer te worden om vervolgens toch liever achter de mic te gaan spitten, tot het punt dat hij met George Clinton en leden van Parliament Funkadelic aan het chillen is. (Maar even serieus… wat een bazenactie!)

Hij vertelt over zijn vroegere werk In de Schaduw van Mijn Lul en Fucking Hell en we krijgen een kijkje in zijn nieuwste werk Iedereen op Claudia. Wat het verhaal daarachter is? Tja, dan moet je toch even intunen. Enjoy deze aflevering met Sam Peeters.

S/O aan onze matties van DATmag., techteam Eric Imthorn & Jasper Bosgraaf en natuurlijk onze hosts Irie Weergang en Teo Lazarov.