Charlie is groot.

Stel je voor dat je een kroeg in loopt en alleen nog maar fris mag bestellen. Frustrerend toch? Stel je voor dat je een cartoonist bent en niet meer over bepaalde dingen mag tekenen. Stel, je bent volledig afhankelijk van je vrijheid en creativiteit. En dan word je daar in beperkt. Door wat? Door wie? Door één of andere Profeet die, in de ogen van een groep te fanatiekelingen, die nog in sprookjes geloven, wordt beledigd.
Als resultaat zijn er twaalf doden gevallen en is de hele westerse wereld van slag. En wat levert het nou op, behalve een hoop ophef en verontwaardiging? Denk je dat men nu stopt met satire? Dat er ineens kuise plaatjes over Mohammed, Jezus Christus, boerka’s of Allah worden geplaatst?
In een wereld waarin de suggestie wordt gewekt dat we ongelooflijk ontwikkeld en intelligent zijn, regeert de domheid, de leugen. Meer dan de helft van de mensen gelooft in een Opperwezen dat dit soort dingen blijkbaar toestaat. Het geloof dat mensen in zo’n wezen hebben, in zo’n God of Allah, is zo krachtig, zo sterk, dat ze bereid zijn om ervoor te sterven. Wat zeg ik, sterven? Ze zijn meteen ook bereid om zelf voor god te spelen.
Als je echt zo diep en sterk geloofd in God of Allah, als je echt denkt dat er een bovennatuurlijk iets het hele universum heeft gemaakt, denk je dan dat Hij niet zelf in staat is om te handelen? Denk je dat Allah, die álles regelt op aarde, niet allang een kalifaat had opgericht? Dat Hij niet allang de goddeloze schoften van Charlie Hebdo van de kaart had geveegd? De ongelovigen had gestraft? En idem dito voor die andere God.
Zou zo’n almachtig wezen, die nota bene zijn zoon naar de aarde stuurde om de dingen hier te regelen, het niet allemaal haarfijn zelf kunnen doen? Zou Hij niet vriendelijk bedanken voor een paar oude mannen in een clownspakje die zichzelf in kloosters gek maken? Zou Hij het toestaan dat diezelfde mannen zichzelf het recht van voortplanting ontnemen uit zijn naam, om vervolgens kleine kinderen te misbruiken? Zou diezelfde God het toestaan dat mensen überhaupt condooms gebruiken, als Hij dat niet wilde?

Denk je dat Allah, die álles regelt op aarde, niet allang een kalifaat had opgericht?

Natuurlijk kan geloof ook iets heel moois zijn. Geloof verheldert. Niets is makkelijker dan religie om deze grote, complexe wereld makkelijk samen te vatten in een kader dat alles verklaart. Waarom zijn wij hier op aarde? Om god te dienen. Hoe is de wereld ontstaan? In zeven dagen, dankzij God. Voor de mensen die het allemaal niet zo snel volgen, is het geloof een heerlijke vluchthaven.
Zelf heb ik op twee christelijke scholen gezeten, scholen met de bijbel. Toen ik rond mijn twaalfde eindelijk zelf dat enorme papierwerk had doorgespit, vroeg ik me toch af wat waar was en wat niet. Klopte het dat Jezus over water kon lopen? Was hij echt uit het graf opgestaan? Was er echt een reus Goliath die verslagen werd door de kleine David? Het was december en buiten sneeuwde het (toentertijd nog normaal in die tijd van het jaar). Wagens van de gemeente reden af en aan en strooiden de welkome bult zout die ik nodig had om de bijbel te begrijpen. Want dat is het probleem tegenwoordig. De bijbel, en de koran ook, dient geïnterpreteerd te worden. Nee, je hoeft echt niet iedere homoseksueel af te maken, zoals in de bijbel staat. En nee, je hoeft niet per se elke ongelovige te straffen, zoals de koran stelt. Beide boeken dienen op een juiste manier geïnterpreteerd te worden en dan blijven er ineens hele nobele dingen staan: heb uw naaste lief, steel niet, moord niet en wees gelukkig met wat je hebt.

Helaas leven we in een wereld die eigenlijk geregeerd wordt door onzinnige idioten. Onzinnige idioten, die met een boek in de hand schreeuwen dat ze de macht hebben, dat ze handelen in naam van een fabeltjesfiguur. Idioten die geloven in iets wat er totaal niet is en denken dat ze het recht hebben om anderen af te slachten, puur en alleen omdat ze maar niet wakker willen worden.
Charlie Hebdo! Nee, het is geen absolute waarheid die hun cartoons verbeelden: Mohammed is géén gastredacteur van het blad, net zo min als één of andere dronkaard. Nee; die cartoons proberen iets duidelijk te maken, proberen iets te zeggen over een achterliggend probleem, over iets wat er in de wereld niet klopt. En inderdaad, als je ze letterlijk neemt, zijn ze kwetsend. Als je ze letterlijk neemt zijn ze raar en niet te begrijpen. Net zoals de bijbel en de koran. En net als de bijbel en de koran, staat een dergelijk blad voor een geloof. Het geloof in de vrijheid van meningsuiting, het geloof in de vrijheid om te kunnen zijn wie je wilt, zoals je wilt. En dat geloof heeft gisteren twaalf mensen het leven gekost.

kissing_hebdo