Eerstejaarsmarkt Commerciële Economie.

CE-event-bellen

Hét product is natuurlijk een product dat een werkelijk probleem oplost, waarvan je niet wist dat je het had. Wie is er niet (feestje, je kent dat wel) af en toe z’n wijnglas kwijt? En dan staat er wel een glas, maar is dat van jou of heeft één of andere dwaalgast er aan staan te nippen, of erger?
Een team eerstejaars Commerciële Economie (CE) van de Hanzehogeschool, zich hullend onder de bedrijfsnaam Cretam (Latijn voor Kreta), heeft er het volgende op gevonden.  Ze kochten een vracht wijnglazen, krijtbordverf en ze sloegen aan het dompelen. Het resultaat is een wijnglas met een voet waarop je kunt schrijven. De naam van de gast op je feestje, bijvoorbeeld. Weg is het zoekglaasjesprobleem. En het glas (€ 3,50 per stuk, zes voor vijftien piek) ziet er nog chique uit ook. Stel je komt op een feestje en de gastheer-schuine-streep-vrouw overhandigt je een glas met je naam en een welkomstgroet! Goed idee, prima uitvoering. Halverwege de marktdag zijn de zes studenten al 180 glazen kwijt. ‘Oké, dan tellen we de voorverkoop mee’, bekent Joël. ‘Maar dit product verkoopt zichzelf. Nog beter dan we dachten. Dit is écht een kick.’
Cretam is één van de bedrijfjes die op 6 juni hun waar slijten op de markt van het eerstejaars CE-project in het Atrium van de Van OlstToren van de Hanzehogeschool.
Powerbank verkoopt de superhandige driewegoplader voor phones, tablets en wat dies meer zij. ‘5600 mAh, dat is méér dan wat anderen durven te beloven en wij bieden het’, zegt Annamarie zelfbewust.
Peelco slijt een hebbedingetje dat binnenkort in iedere besteklade en fruitmandje ligt: een knalhandig sinaasappelpellertje.
Local Events (een prachtig logo, trouwens) organiseert Het Grote Oranje Feest in Snowvalley, waar profi danseressen het feest zullen opluisteren. ‘Het loopt als een trein’, zegt Julia. ‘We hebben al honderd kaartjes verkocht. Ongekend. Straks moeten we nog een wachtlijst maken, joh.’
High Tea To Go verkoopt zelfgemaakte hapjes die de plotseling opborrelende honger naar een picknick stillen. High Teas zijn hot, meiden zijn er dol op, weten Roos, Esther en Wytske uit eigen ervaring.
Beerpong wordt de nieuwe cafésport van Nederland, daar is Sebastiaan, de filosoof van het gelijknamige bedrijf, van overtuigd. Hij zou wel eens gelijk kunnen krijgen.
Maar er is nog veel meer te zien en te kopen op de markt. Kom snel naar Zernike. De markt sluit om vijf uur.