Ga naar de inhoud

Gen Z’ers op de werkvloer: hoe werken ze samen met andere generaties?

Tristan Hofman, zelf nog net Gen Z, helpt organisaties omgaan met Gen Z’ers. Dat blijkt best hard nodig, want de meeste organisaties zijn nog erg gericht op oudere generaties.

Volgens de meeste organisaties gaat de omgang met jongeren prima, maar Tristan gebruikt spelmethodes om te laten zien dat er best wel een kloof is tussen Gen Z en oudere generaties.

Denkt Tristan dat Gen Z’ers moeilijk met autoriteit om kunnen gaan? En zo ja, waarom? Tristan ziet een link met de digitaliseringsrevolutie. Door internet hebben jongeren toegang tot alle informatie, en dus zijn ze gewend om autoriteit niet als vanzelfsprekend te zien.

Aan de trainingen van Tristan is veel behoefte, omdat Gen Z’ers steeds meer de banen van boomers overnemen. Veel bedrijven zijn niet ingericht op Gen Z, en voelen, naarmate meer jongeren hun bedrijf binnenkomen, de behoefte om de bedrijfscultuur aan te passen.

Volgens het stereotype is Gen Z veeleisend, maar dat kunnen ze ook zijn, want er zijn veel banen, en bedrijven moeten vechten om de grootste talenten binnen te halen. Maar betekent dat ook dat Gen Z niet hard wil werken? Of ligt het aan de werkomstandigheden, en kun je Gen Z’ers prima motiveren door je bedrijf of organisatie aan te passen aan hun wensen?

Slecht imago

Generatie Z heeft nogal een slecht imago. In deze podcastserie⁠ probeert Maaike Akkerman, zelf GenZ’er, uit te vinden of haar generatie daadwerkelijk een probleem is of dat ze tot probleem worden gemaakt. Dit is de zaak van Z.

Generatie Z wordt ook wel GenZ’ers of Zoomers genoemd. Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2012. Het is de huidige generatie studenten en de generatie die nu de arbeidsmarkt op gaan.

Vaak worden GenZ’ers neergezet als weinig veerkrachtig, veeleisend, weinig weerbaar, verwend, ongemotiveerd, snel afgeleid en overgevoelig voor kritiek. Al hun problemen zijn weggepoetst door curling ouders en ze kunnen daardoor moeilijk omgaan met minder prettige momenten.

Oke, het is natuurlijk niet allemaal negatief. GenZ’ers vinden mentale gezondheid en zelfzorg belangrijk, zijn open-minded, milieubewust, actief bezig met duurzaamheid, zoeken eigenaarschap over hun eigen carrière, willen een positieve impact maken op de maatschappij en vinden een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk.