Spuitgietmachine-motor van Corné wint Henk Pijlman Innovatieprijs.

Corné Lunshof (21) won de Henk Pijlman Innovatieprijs met zijn onderzoek naar een aanpassing van de spuitgietmachine. Zijn energiezuinige hybride motor gaat inmiddels de hele wereld over.

Corné, wat doet een spuitgietmachine?
‘Wat niet? Ze maken alle kunststoffen producten die je maar kunt bedenken. Van koffiebekers tot deze tafel hier. De machines kunnen klein zijn en heel groot. Machtige apparaten zijn dat, echt heel indrukwekkend. Het idee erachter is eeuwenoud. Je giet heet materiaal in een vorm, laat het afkoelen en uitharden en je hebt een gebruiksvoorwerp. Maar hoe zo’n modern apparaat werkt, jongen. Daar zit zoveel in. Toen ik er een tekening van zag, wist ik meteen dat dát het was. Hier wilde ik mee aan de slag.’

Ho, ho, voordat je verder gaat… wie is dat meisje dat naast je staat?
‘Mijn vriendin, Irene. Irene Kuiper, ze studeert Social Work op de Hanze.’

Irene, een spuitgietmachinefanaat, is dat wel te doen ?
‘Verrassend goed, eigenlijk, niks geen klagen. Hij is wel fanatiek, natuurlijk, maar verder heel gewoon en bijzonder. Van wat hij in z’n studie en werk doet, snap ik maar weinig, maar hij kan er helemaal in opgaan.’

Oké, de spuitgietmachine, hoe kwam je aan die opdracht bij Stork?
‘Gebeld. Even voor de duidelijkheid, het bedrijf heet Stork Injection Moulding Machines. Dat is een zelfstandig bedrijf. Gebeld dus, ik mocht langskomen in Hengelo. Dat werd een leuk gesprek over van alles en nog wat. Alleen de laatste tien minuten ging het over de stage en de opdracht.’

Je sprak de taal al…
‘De technische taal. Jazeker, dat klikte meteen.’

Ik bedoelde het Twents, je spreekt met de lange oo van Almelo.
Irene: ‘Zie je nou wel?’
Corné: ‘Nee, echt, je bent de eerste die dat zegt. Ik ben een Drent, ik kom uit Assen.’
Irene: ‘Het is gewoon heel besmettelijk, dat accent.’

Oké, een Drent, ook goed. Wat was er mis met die oude spuitgietmachine?
‘Hij wordt hydraulisch aangedreven. De machines moeten continu draaien en mogen nooit haperen. Ze moeten dus krachtig en betrouwbaar zijn. Dat staat voorop. Energieverbruik had minder prioriteit. Naar mijn idee verspilden de motoren te veel energie. Dat kon veel beter, dacht ik.’

En daar kwam de elektromotor om de hoek kijken?
‘Precies, net zulke motoren als in elektrische auto’s. Helemaal elektrisch bleek de motor van de spuitgietmachine niet te kunnen worden, want op de piekmomenten in het proces heb je erg veel energie nodig. Dat kan alleen hydraulisch. En dan kom je dus terecht bij de hybride motor. En daarbij gaat het om de samenstelling. De ideale hybride motor is krachtig, betrouwbaar, efficiënt, snel én betaalbaar. Die zoektocht was vooral erg leuk.’

Hoeveel zuiniger is deze motor?
‘Dat kan ik niet precies zeggen. Véél zuiniger dan de hydraulische en een beetje zuiniger dan de elektrische. Ja, ook zuiniger dan de elektromotor. Die zou namelijk heel erg veel energie nodig hebben om de pieken te halen. Het was erg spannend om dit allemaal te bedenken en het enthousiasme van de mensen van Stork IMM was enorm. Spuitgietmachines zijn niet zomaar wat, alles wat er aan- en inzit moet op topniveau marcheren, materiaal, aandrijving, procestechniek. Alles. Voor een student Werktuigbouwkunde was het een ideale omgeving.’

En nu?
‘Ik volg een master Mechanical Engineering aan de TU Twente. Daar staat twee jaar voor, maar in die tijd red ik het waarschijnlijk niet, want ik werk ook. Bij Stork inderdaad. Morgenvroeg moet ik daar weer aan de bak. Maar vanavond gaan Irene en ik uit eten. We hebben wat te vieren en we hebben net tweeduizend euro gewonnen.’

Nou, veel plezier. Heb je trouwens patent op die motor aangevraagd?
‘Weet ik niet, eigenlijk. Ja, toch? Het artikel over het onderzoek is wel gepubliceerd. Dat sowieso.’

De Henk Pijlman Innovatieprijs
De Henk Pijlman Innovatieprijs wordt om het jaar uitgereikt aan studenten van de Hanzehogeschool die een probleem uit het werkveld hebben onderzocht en er bijzonder oplossingen voor aandroegen.
De winnaar van 2021, Corné Lunshof, ontving tweeduizend euro en een kunstwerk van de hand van Kim van den Belt, die aan Academie Minerva studeert.
De jury beloonde het werkstuk Kaia, the living Co2 filter met de tweede prijs (500 euro). De student achter dit fraaie staaltje werk was Kim van den Belt, maar dan in hoedanigheid van student Product Design.
De derde plaats ging naar deeltijders Ronald Rodenboog, Andre Feddema, Martijn Kort, Richard Post en Erik Visser. Clean shipping, CO2 reductie op de bestaande vloot van deze Engineeringstudenten komt Royal Wagenborg goed van pas op de lastige vaarroute naar een milieuvriendelijke rederij.