Ga naar de inhoud

Trends: nul-komma-nul-bier

Wat is het verband tussen Youp van ’t Hek en Charlie Sheen? Juist… alcoholvrij bier. Youp haalde in 1989 het alcoholvrije biertje van Heineken, Buckler, in één oudejaarsconference uit de schappen. ‘Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg, gek! Ga in de kerk zuipen, idioot!’
Tientallen jaren maltmarketing leverde niet op wat Charlie nu wel voor mekaar krijg. Met zijn commercial voor Bavaria is de verkoop van 0,0 procent bier (malt is geen trendy woord) in Europa met tientallen procenten gestegen. Wilde je tot voor kort nog niet dood gevonden worden met een alcoholvrij biertje, nu wapperen de Wiekse Witte 0,0-vlaggen vrolijk bij Kaap Hoorn en kun je met een maltje gezien worden.
Is alcoholvrij bier een serieuze vervanger van pils? Een gezond alternatief voor frisdrank (weinig calorieën, geen zoetstoffen, geen E-tjes)? Of is het een flauw gerstewatertje voor watjes? Als alleen-op-zwoele-zomeravonden-bierdrinkster  neem ik de proef op de som en bestel op het terras van mijn buurtkroeg een alcoholvrij witbiertje. Verrassend. Ik vind het direct lekker. Wat een uitvinding als je geen alcohol wilt drinken, niet van frisdrank houdt en wel met je vrienden de kroeg in wilt. Na drie biertjes ben ik lichtelijk placebo-teut. En overtuigd dat bier met alcohol zóóó’n achterhaald concept is, dat alcoholdrinkers zóóó 2011 zijn en dat Charlie zóóó veel smakelijker is dan Youp.

 Loes Vader