Zaligmakend is echt zalig, maar iedere dag taart eten…
Zaligmakend. Dat is voor Maaike de overtreffende trap van luxe, comfort en volledig inpakken met strikjes eromheen. Maar waar eindigt dat?
Allee, dit is echt zalig, zeg! We leven in een wereld waarin comfort de norm is. En aangezien comfort de norm is: hoe kan je dit nu naar een nog hoger plan trekken? Ja, door de dingen zaligmakend te maken.
Alles wat we eten, alles wat we kopen en alles wat we doen is op luxe gericht. Eten moet lekker zijn. Reizen moet als prettig worden ervaren. In het openbaar vervoer, maar ook als je in je auto rijdt. Ik denk dat we allemaal wel de dramatische reclamespotjes van automerken kennen.
Wilt u een bed kopen, meneer? Had u graag een kopje koffie of thee gewild? Wat voor muziek houdt u van?
Ook kleding moet comfortabel zijn, perfect passend en stijlvol. De nummer-één-marketingstrategie gaat om de beleving van de klant. De klant koopt geen bed, hij ervaart een bed. En niet alleen het bed, maar ook alle tierelantijntjes eromheen. Wilt u een bed kopen, meneer? Maar natuurlijk kan dat! Had u graag een kopje koffie of thee gewild? Wat voor muziek houdt u van? Dan zet ik die even op. Gaat u alvast maar lekker liggen. Ik kom zo bij u.
We pakken steeds groter uit. Uitpakken? Nee, eigenlijk zijn we steeds meer aan het inpakken. Producten en diensten worden steeds persoonlijker. De klant moet helemaal worden ingepakt, in transparante folie met zoveel mogelijk strikjes eromheen.
We moeten steeds meer dingen uit te trukendoos halen om mensen te blijven verrassen. Het wordt gekker en gekker. Gelukkig zijn er ook mensen die een tegenbeweging zijn gestart. Extreem minimalistisch en vintage! Helemaal hip. Toch is er nog een hele massa van méér comfort, nóg meer comfort en zaligmakend.
Het weer gaat gelukkig nog zijn eigen gang, het weer is het weer en het weer mag van mij het weer blijven
Want zeg het maar, wat maken we tegenwoordig niet meer zaligmakend? Het weer, hahah. Er zouden geen klaagmomenten meer overblijven als we dat zaligmakend zouden maken. Het weer gaat gelukkig nog zijn eigen gang. Het weer maakt het niet zoveel uit of het een designermerk is of een namaakvariant. Ja, het weer is het weer en het weer mag van mij het weer blijven.
Weet je, ook ik houd van comfort en zaligmakende dingen. Vooral als ik zaligmakende taart eet, ben ik helemaal content. Maar als je elke keer zaligmakende taart eet, ja dan is zalig opeens niet zo zalig meer. Daarom pleit ik voor een balans. Want zonder afzien… laten we het voorbeeld nemen van fietsen in de regen. Dat waardeer je ook meer als je vervolgens onder de douche kruipt en kunt zeggen: ‘Aaach, dit is zalig, zeg.’
—————————————————————————————————————–
Maaike Akkerman is vierdejaars Fysiotherapie op de Hanzehogeschool. Haar meningen zijn soms ongezouten en af en toe gepeperd, maar altijd fijn gekruid.
Foto: Swapnll Dwivedi