D.E.A.L. maakt techniek sexy.

)

Filmmaker Fedde Hoekstra studeerde in 1994 af aan Academie Minerva. De in Leeuwarden geboren en getogen kunstenaar zette zijn eerste stappen niet achter, maar voor de camera. In D.E.A.L. doet hij beide. ‘Ik was een kindsterretje’, grinnikt Fedde. ‘Door een project van de VARA kregen zo’n twintig jongeren les in acteren voor de camera. Daar ken ik Tygo Gernandt van. De dramaserie die uit dat project moest voortkomen, kwam helaas nooit van de grond, maar van het één kwam wel het ander. Ik speelde in Spijkerhoek, een populaire serie eind jaren tachtig.’

Fedde stond dus al jong voor de camera. Later werkte hij vooral achter de schermen. In z’n nieuwste film staat hij nu voor én achter de camera.
D.E.A.L. is de pilot van een serie die jongerenharten sneller moet laten kloppen voor bètastudies. Het decor waarin de film zich afspeelt is de fraaie Eemsdelta. De film gooide hoge ogen bij het publiek dat in Groningen de hoogtepunten van het afgelopen Internationaal Filmfestival Rotterdam aanschouwde. Bij de première in Delfzijl kreeg de film zelfs een staande ovatie. Jongeren interesseren voor bètastudies… dat klinkt als aan een dood paard trekken. ‘Er zijn nogal wat negatieve ideeën over techniek. Misconcepties als dat er in techniek geen droog brood te verdienen valt en dat het allemaal zwaar en smerig werk is. Maar techniek heeft de toekomst, zeker in de energiesector. Bovendien kun je met techniek daadwerkelijk iets betekenen voor de maatschappij. Daarom koppel ik techniek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde. Zelfvertrouwen is zelfs het hoofdthema van de film.’

Het hele interview met Fedde Hoekstra staat woensdag 12 maart in de geprinte HanzeMag.