Daisy Dam helpt soggende student met genomineerde scriptie

Daisy Dam is nogal precies. Ze wil volledig zijn en alles stap voor stap uitleggen. Een goede eigenschap. Maar als ze straks haar scriptie van 11.000 woorden (plus een bijna tweemaal zo dikke stapel aan bijlagen) aan de minister van Onderwijs moet pitchen, heeft ze welgeteld één minuut.

‘Ja, dat is wel een dingetje’, verzucht Daisy Dam, die in 2019 afstudeerde aan de opleiding Toegepaste Psychologie van de Hanzehogeschool.
‘Op mijn werk zeggen ze ook wel eens dat ik best wat minder uitgebreid mag zijn als de opdracht eigenlijk niet zo groot is.’ Ze lacht erbij. ‘Het zit in de aard van het beestje. En ik kan er steeds beter mee omgaan.’
Haar nauwgezetheid leverde haar wel mooi een nominatie op voor de prijs voor de beste scriptie van Nederland. Ze is één van de drie kanshebbers. Nog bijzonderder: Daisy is de enige met een hbo-scriptie, de andere twee zijn van universitaire studenten.

Na het eerste jaar, waarin de studenten vooral aan het handje worden genomen, moeten ze in het tweede jaar ineens zelf initiatief tonen

Onder de grens van 11.000 woorden blijven was een lastige klus.
‘Uiteindelijk zat ik er echt tien woorden onder of zo. Ik heb zoveel moeten schrappen. Dat vond ik zonde, want ik had zulke mooie stukken geschreven.’
Zelfs de tabellen moesten eraan geloven.
‘Daar heb ik afbeeldingen van gemaakt. Dat scheelde weer een paar honderd woorden.’

Aan het handje genomen
De scriptie gaat over haar eigen studie, Toegepaste Psychologie. Of eigenlijk: over de overgang van het eerste naar het tweede studiejaar. Want de resultaten van tweedejaars zijn op sommige punten niet supertof. Hoe komt dat? En waarom vragen ze zo weinig feedback?
Er bestond wel een idee over. Na het eerste jaar, waarin de studenten vooral aan het handje worden genomen, moeten ze in het tweede jaar ineens zelf initiatief tonen. En dat gaat niet zomaar. Dat moet soepeler. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten zelf de regie pakken? Hoe zet je ze aan?

Om kort te gaan: met Trello.
Trello is een computerprogramma.
‘Sommigen gebruiken het als agenda’, zegt Daisy. Maar met Trello kunnen studenten ook samen aan een opdracht werken. Je zou het kunnen omschrijven als een digitaal bord met taken.

Daisy raadt studenten aan om zo’n takenbord al in het begin van een project aan te maken

Lekker overzichtelijk.
‘Je kunt taken heel makkelijk aanmaken en verslepen van to do naar gedaan. Je kunt er aantekeningen op maken en je kunt deelnemers koppelen om te zien wie wat doet.’
Daisy raadt studenten aan om zo’n takenbord al in het begin van een project aan te maken.
‘Zo kunnen ze heel duidelijk van elkaar zien waarmee iemand bezig is en wat er al klaar is.’ De docent kan het ook zien.
‘Die weet dan hoe de taakverdeling in elkaar zit en hoever de groep is gevorderd.’ Handig, tijdens besprekingen met de docent.

Pittige sessies
Het idee kwam via een omweg.
In het begin van haar onderzoek, vroeg Daisy aan eerstejaars, tweedejaars en docenten waar zij tegenaan liepen en wat hun oplossing zou zijn. Pittige sessies van een paar uur.
Het was meteen een stukje in haar scriptie waar ze zelf twijfels over had. Niet de gesprekken zelf. Daarin ging ze, zoals altijd, zeer gestructureerd te werk. Nee, dat leuren om respondenten.
‘Dat ging niet echt van een leien dakje’, bekent ze. Uiteindelijk had ze er maar een handjevol.
‘Maar dat is met dit type onderzoek ook minder relevant’, stelt Marjette Slijkhuis, Daisy’s scriptiebegeleider.
‘Je hoeft geen representatieve steekproef te hebben. Je verzamelt verschillende perspectieven. En dat heeft Daisy gedaan.’

In het begin hadden ze een aantal deadlines heel strak na elkaar, waardoor ze dus goed moet plannen

In die bijeenkomsten met studenten en docenten kwam veel naar boven. Een paar docenten stelden voor om studenten te laten scrummen. Met scrum maak je visueel wat je nog niet weet of begrijpt, en ook hoe je dat gaat oplossen. Omdat ze een beter overzicht krijgen, worden studenten meer eigenaar van het werk en minder afwachtend. Ze leunen minder op de docent die ze vertelt wat ze moeten doen.
Een andere docent had toevallig al studenten met het scrum-programma Trello aan het werk gezet. Dat kwam dus mooi uit. Daisy kon meteen vragen wat die studenten daarvan vonden.
‘Vooral in het begin van het project vonden ze het prettig werken’, zegt de student-onderzoekster. ‘In het begin hadden ze een aantal deadlines heel strak na elkaar, waardoor ze dus goed moet plannen. Daarbij kwam er heel veel op ze af. Dan is het fijn om dat overzicht te hebben.’

Minder onderlinge irritatie
‘Ze vonden het ook heel leuk dat ze een eigen achtergrond konden kiezen’, lacht ze. De docent was ook tevreden: de studenten leverden beter werk af, er was minder onderlinge irritatie en het werk was eerder klaar. Ze namen dus blijkbaar meer regie.
Check. Dit lijkt de oplossing tegen de afwachtende student, concludeerde Daisy. Vervolgens legt ze in haar werkstuk uitgebreid uit hoe je het systeem kunt invoeren en wat de haken en ogen zijn.

Je moet als trainer zo’n sessie weten te leiden, je moet een doorzetter zijn om al die respondenten te verzamelen

Je moet heel wat in huis hebben om zo’n scriptie te kunnen schrijven, zegt Slijkhuis.
‘Je moet als trainer zo’n sessie weten te leiden, je moet een doorzetter zijn om al die respondenten te verzamelen. Daarnaast moet je de juiste bronnen weten te vinden en je moet het ook nog helder op weten te schrijven. En je moet goed kunnen plannen en je daaraan houden.’
Dat is de kracht van Daisy, zegt Slijkhuis, ‘dat ze al die kwaliteiten in huis heeft’.

De scriptieprijs van de studentenvakbond LSVB zou op 20 maart worden uitgereikt in de Eerste Kamer, maar is uitgesteld vanwege de coronauitbraak. Een nieuwe datum is nog niet bekend gemaakt. In de jury zit onder andere RUG-rector magnificus Cisca Wijmenga.

Foto’s: Jasper Bolderdijk