Skip to content

Een chadd in de markt

Wat wíllen scholieren doen? Appen. En wat móeten ze doen? Hun huiswerk. Knoop die twee aan elkaar en je hebt Mr. Chadd, de snelste hulpbijhuiswerkapp ter wereld.

Hallo, Jan Kuipers, studeer je nog?
‘Ik zweef. Ergens tussen het tweede en het derde jaar Accountancy. Maar het is niet eenvoudig te combineren. Mr. Chadd kost toch zo’n zestig uur per week. We draaien nu een maand en het gaat boven verwachting. Ik heb net nog even gekeken: we hebben al bijna twaalfduizend gebruikers.’

Betalende gebruikers?
‘Ja. In heel Nederland. Vorig jaar oktober kregen we het idee om een huiswerkdienst op te zetten. Een simpel idee: we koppelen een scholier met een vraag aan een student die het antwoord geeft. In de praktijk is dat natuurlijk best een opgave. We zijn begonnen met het vinden van studenten die huiswerkbegeleiding willen en kunnen doen. We hebben er nu 120, we hebben ze ook allemaal gescreend. Mijn zakenpartner Kim van der Esch is onderwijskundige en pedagoog. Zij kan goed inschatten of iemand didactische kwaliteiten heeft, want natuurlijk is niet iedere student geschikt om leerstof over te brengen. Bovendien willen we studenten, coaches noemen we ze, die in drie vakken bedreven zijn.’

120 coaches? Hebben jullie die in dienst?
‘Freelance, we betalen ze voor de tijd die ze gebruiken. Omdat het digitaal gaat, weten we dat tot op de seconde nauwkeurig. We kunnen dus ook zien hoe snel het contact tussen scholier en coach plaatsvindt. We wisten eigenlijk niet wat we konden verwachten, maar het blijkt tot nu toe tien seconden te zijn.’

Dat kan niet!
‘Ik bedoel het contact, hè? Niet het antwoord. De scholier stelt z’n vraag en tien seconden later meldt één van de coaches dat hij de uitleg zal geven. Er zijn twee andere aanbieders van digitale huiswerkhulpdiensten op de wereld. Die garanderen een contact binnen 24 uur, dat is gewoon te lang, natuurlijk. Als je je huiswerk zit te maken en je komt ergens niet uit, dan wil je meteen aan de slag. Dat snelle contact met de coach is ons unique selling point. Daar zit enorm veel werk in, alles op de achtergrond. Onze coaches roosteren zichzelf in, ze staan dus paraat op momenten dat ze dat zelf willen. Ze krijgen boter bij de vis, de betaling is direct gekoppeld aan de tijd die ze investeren. Dat gaat allemaal automatisch. Ook voor de scholieren is het simpel, een abonnement nemen of een pre-paidcontract.’

Kind heeft een huiswerkvraag, maar vader leest liever de krant, kind gaat naar Mr. Chadd en vader kan de portemonnee trekken.
‘Zo zou het kunnen gaan, ja. Maar het ligt meer voor de hand dat vader niet zo goed kan uitleggen als onze coaches. Wat dacht je, je kunt je scheikundevraag allicht beter voorleggen aan een student Scheikunde met didactische kwaliteiten dan aan pa die alle bètavakken zo snel mogelijk heeft laten vallen. Bovendien, als ze zijn ingeroosterd zitten die studenten er echt voor. Grappig is dat ze maar een paar dingen nodig hebben: wifi, smartphone, een pen en een kladblok.’

Ja, hoor…
‘Echt, zo gaat het in de praktijk, zeker bij bèta-vakken. De coaches geven de uitleg vaak in de vorm van een berekening, of uitgeschreven formules. Daar maken ze dan een foto van, sturen hem op en dan valt het kwartje. Of niet, natuurlijk, dan is er nog wat extra aandacht nodig.’

Ik hoorde dat Mr. Chadd zich ook tegen het hbo gaat aanbemoeien.
‘Hbo-studenten krijgen te maken met startvaardigheidstoetsen. Nederlands, Engels en Wiskunde-Rekenen, om ze daarop voor te bereiden kunnen we onze diensten aanbieden. Met een paar hogescholen zijn we daarover in gesprek, maar ik kan nog niet zeggen welke dat zijn.’