Hoe kijken docenten naar generatie Z?
Generatie Z in de klas, hoe vinden docenten dat? Maaike praat met Hanze-docente Cornelia van Slochteren over mobieltjes in de les, FOMO, concentratie- en motivatieproblemen.
Cornelia van Slochteren is al twintig jaar docente op de opleiding Verpleegkunde, dus ze heeft al enkele generaties voorbij zien komen. Hoe kijkt zij aan tegen de huidige jongeren? Ziet ze veranderingen? Zijn jongeren tegenwoordig sneller afgeleid?
Cornelia ziet wel veranderingen, maar heeft moeite met het etiket Generatie Z. Zo nieuw of anders zijn ze niet, en elk individu is anders. Wat wel echt veranderd is, volgens haar, zijn de omstandigheden: de digitalisering heeft veel invloed op de huidige generatie jongeren.
Generatie Z heeft nogal een slecht imago. In deze podcastserie probeert Maaike Akkerman, zelf GenZ’er, uit te vinden of haar generatie daadwerkelijk een probleem is of dat ze tot probleem worden gemaakt. Dit is de zaak van Z.
Generatie Z wordt ook wel GenZ’ers of Zoomers genoemd. Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2012. Het is de huidige generatie studenten en de generatie die nu de arbeidsmarkt op gaan.
Vaak worden GenZ’ers neergezet als weinig veerkrachtig, veeleisend, weinig weerbaar, verwend, ongemotiveerd, snel afgeleid en overgevoelig voor kritiek. Al hun problemen zijn weggepoetst door curling ouders en ze kunnen daardoor moeilijk omgaan met minder prettige momenten.
Oke, het is natuurlijk niet allemaal negatief. GenZ’ers vinden mentale gezondheid en zelfzorg belangrijk, zijn open-minded, milieubewust, actief bezig met duurzaamheid, zoeken eigenaarschap over hun eigen carrière, willen een positieve impact maken op de maatschappij en vinden een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk.