Review: Wolf ****

Wolf is een rauwe rafelige film over Marokkaanse criminelen waarmee regisseur Jim Taihuttu in 2013 een Gouden Kalf voor Beste Regie won. De film laat het mistroostige leven zien van Majid, een Marokkaans randfiguur die het schopt tot kickbokser. Majid doet me verdacht veel denken aan societycrimineel en kickbokser Badr Hari. Wolf is de tweede film van Taihuttu en is bijna een tegenpool te noemen van zijn eerste film Rabat. Rabat is kleurrijk, vrolijk, bemoedigend en gaat over de vriendschap tussen drie jonge Marokkanen die een taxi gaan afleveren in het vaderland van hun ouders. Rabat is dé feel good multicultifilm over jongeren uit de tweede generatie. Wolf is daarentegen ruw, deprimerend en gefilmd in korrelig zwart-wit.  Wat beide films gemeen hebben is de acteur Marwan Kenzari, ook bekend van Flikken Maastricht. In Wolf speelt hij de kickbokser Majid die opvalt door zijn bikkelharde en genadeloze vechtstijl. In het echte leven stelt hij zich al net zo op als in de ring.
Wolf hangt van clichés aan elkaar en is overgoten met een flinke scheut drama. Zoon van allochtone ouders die maar moeilijk vat op hem krijgen. Oudere broer van een jochie dat aan het begin van zijn puberteit staat, enorm tegen hem opkijkt en braaf naar hem luistert. Andere broer die in het ziekenhuis vecht tegen kanker. Op straat laat Majid niet over zich heen lopen, wat hem juist vatbaar maakt voor foute vrienden. Hij heeft een vriendinnetje dat vreemdgaat bij het leven.
Majid is net uit de gevangenis en moet zijn plek in de roedel alweer bevechten. Hij probeert zijn baantje bij de bloemenveiling, dat de reclassering voor hem heeft geregeld, te behouden. Maar dat lijkt een nogal kansloze actie. Het levert Majid geen status en veel te weinig geld op.
Marwan Kenzari tilt de film naar een hoger plan. De acteur met Tunesische roots ging anderhalf jaar lang, zes dagen in de week naar de sportschool en trainde als kickbokser. Tien kilo spiermassa later is hij een nietsontziende fighter.
Van mij had de film ondertiteld mogen worden. Als je niet zo thuis bent in dat mocro allochtonentaaltje mis je best veel. Desondanks is Wolf de moeite waard is.
Bij de speciale editie die wij op de redactie ontvingen, zit naast de film een dvd met extra’s en trailers en cd met 11 tracks van Appa & Sjaak.
Wolf krijgt van mij drie sterren plus ééntje extra voor het bonusmateriaal en de cd van Appa & Sjaak.