Wordt Jos het toptalent van 2020?

Jos Veenema (22), die eergisteren de opleiding Associate degree Ondernemen afrondde, heeft een leuke klantenkring en verdient met z’n bedrijf al een aardig zakcentje. En nu is hij zomaar een toptalent. Althans, hij is in de race de voor de AD Toptalentprijs.

Hallo, spreek ik met het AD-toptalent van 2020?
‘Dat zou wat zijn. Nee, wacht, niet te snel, ik ben genomineerd. De docenten van de Ad hadden gevraagd of ze mijn eindverslag mochten gebruiken voor de Toptalentprijs. Tuurlijk mag dat, zei ik, maar ik wist niet precies waarvoor. Pas toen ik later een mailtje van de organisatie kreeg, had ik door dat het om een nominatie ging. Een prachtig gebaar. Nu wil ik het natuurlijk wel worden, toptalent 2020, dat staat best goed op je cv.’

Lijkt mij ook, wat doet je bedrijf Mitchell’s LED-schermverhuur?
‘Ik begon twee jaar geleden met het verhuren van ledschermen. Best een lastige business, want die schermen zijn prijzig en kwetsbaar. Bovendien hebben de bedrijven aan wie je ze verhuurt vaak al langlopende contracten met grote leveranciers. Het is moeilijk om daar als startend ondernemer tussen te komen. Toen kwam ik dus op het idee om de ledschermen als reclamemiddel in te zetten.’

Ik haak af… wát doe je?
‘Ik plaats de schermen op locaties die goed in het zicht liggen en verkoop de schermruimte aan adverteerders. Zo staat één van m’n ledschermen in de Makro, een behoorlijk groot ding van twee bij twee meter. De Makro is een groothandel, daar komen dus alleen maar ondernemers. Een heel specifieke doelgroep. Dat maakt deze vorm van adverteren heel krachtig en resultaatgericht.’

Mijn toekomst… die hou ik liever geheim tot na de finale van de toptalentprijs

Briljant. Ik had het zelf niet kunnen bedenken.
‘Het gaat vrij goed, ik heb een leuke klantenkring opgebouwd en ik verdien er een leuk zakcentje aan. Dit coronajaar is het natuurlijk een ietsje minder omdat alle bedrijven het moeilijk hebben. Ze houden de hand op de knip en hebben hebben minder geld over voor adverteren. Dat begrijp ik hartstikke goed. Maar als de economie normaal gaat draaien, kan ik weer aan de slag en misschien dat ik dan aan uitbreiden kan gaan denken.’

Je werkt ook voor een baas, begreep ik, wat doe je precies?
‘Ik werk net drie weken voor Bano, het bedrijf waar ik stage heb gelopen. Met het platform Let’s Go Digital maken ze de mooiste online events. Daar zijn we met z’n allen heel erg druk mee. Ieder bedrijf zoekt op dit moment naar mogelijkheden om klanten te bereiken.
‘Ja, er zitten veel technische kanten aan. Ik had bijvoorbeeld nul verstand van audio-visueel, maar dat is te leren en dat zal ik zeker doen. Het leukst vind ik het contact met de klanten. En het is een enorme uitdaging om een proces beter te laten verlopen, daar kan ik me echt in vastbijten. Van een leeg platform naar een volledig verzorgd online event, dat vind ik echt prachtig, van niets iets maken.’

Je klinkt zo enthousiast, misschien is dit wel je toekomst.
‘Mijn toekomst? Die hou ik liever geheim tot na de finale van de toptalentprijs. Ik weet gewoon wat ik leuk vind: met mensen omgaan, mensen van allerlei slag. Voor de Ad-opleiding heb ik op het Alfa College gezeten. Een geweldige tijd gehad en de opleiding onderwijs-assistent afgerond. Veel met mensen omgegaan en veel geleerd. Ik mag graag voor of in groepen staan.’

———————————————–

Ad Ondernemen reikt allereerste diploma’s uit
Irene Boerma, Dario de Lange, Mark Nieman en Jos Veenema zijn de eerste studenten van de Associate degree Ondernemen van de Hanze die hun diploma haalden. Na twee jaar blokken en bikkelen kregen de ondernemende studenten op 24 november een coronaproof uitgereikt diploma, een in doorzichtig folie gevangen gerbera, een fles rode wijn met een gepersonificeerd label (Château de Goede Herinnering voor Irene bijvoorbeeld), een elleboogkus van de begeleidend docent en een profi-fotoshoot van Ad-student Sil Minnema.

Foto: Jos Veenema (links, mét diploma) krijgt een elleboogknuffel van Ad-docent Jeroen Loef