Zernike verandert in super-de-luxe park.

De campus heeft, met de enthousiaste en stuwende kracht van de aanwezige kennisinstellingen en ondernemers, volop mogelijkheden om uit te groeien tot een onderwijs-, kennis- en ontwikkelingscentrum van (inter)nationaal formaat.
Ja, dat is dus wat je noemt: de lat niet te laag leggen. Zernike Campus Groningen, de club van de bedrijven en instellingen die op Zernike zijn gevestigd, neemt tien á vijftien jaar om het complex om te toveren tot een park van allure. Eén en ander staat in het masterplan van stedenbouwkundig bureau WEST 8 dat Zernike Campus Groningen op 21 januari bekend maakte. De kosten die met de uitvoering van het masterplan zijn gemoeid, belopen zo’n vijftien miljoen euro.

De Zernikelaan gaat het eerst op de schop, ’t wordt een hippe promenade

Het kloppend hart van het gebied, dat zich grofweg bevindt binnen de driehoek Aclo-Crematorium-Kernversneller, wordt de ruimte die ligt tussen de hoofdingangen van de gebouwen van de Hanzehogeschool. ‘Dat gebied wordt nog groener dan het nu al is’, zegt Els Bijlholt, die Adviseur Zernike Campus Groningen op haar Hanze-visitekaartje heeft staan. ‘Er zullen fietsroutes lopen waardoor fietsers geen last meer hebben van het busverkeer. En het busverkeer geen last van fietsers.’
De Zernikelaan, de belangrijkste verkeersader door het gebied, gaat het eerst op de schop: het wordt een hippe promenade. Bijlholt: ‘Daar is WEST 8 goed in: ze hebben veel ideeën over de buiteninrichting. Dat begint al met het opfrissen van de entree van de campus bij het viaduct. De promenade daarachter moet een geheel van groen en water worden, een echt wandelgebied, misschien wel met terrassen en vlonders over het water.’
De promenade zal volgens de stedenbouwkundigen van WEST8 het zuiden van de campus (waar de Rijksuniversiteit en de Hanzehogeschool huizen) verbinden met het noorden (waar zich voornamelijk bedrijven en bedrijfjes bevinden).
De noordkant van de Zernike Campus van de toekomst zal door meerdere stedenbouwkundige ingrepen een intiemer karakter krijgen, waardoor het gebied aantrekkelijker wordt als vestigingsplaats voor bedrijven. Bovendien komen er aan de noordkant meer toegangsroutes voor langzaam verkeer. De levendigheid van het gebied wordt verder opgekalefaterd door op beperkte schaal woongelegenheid voor (buitenlandse) studenten te bouwen. Bijlholt: ‘Dat idee hebben we al langer, natuurlijk. Maar ik denk dat het er met dit masterplan echt van zal komen. Wanneer? Dat kan ik helaas nog niet precies zeggen.’