Beter op Papier: Liselot Jaspers Focks
Liselot Jaspers Focks is brandmanager van de twee grootste jongerenblogs in Noord Nederland: Sikkom en Suksawat. Daarnaast helpt ze creatives zichzelf neer te zetten als merk met haar bedrijf Frost Moon. In deze aflevering van BETER OP PAPIER. vertelt Liselot aan Teo hoe ze omgaat met een 70-urige werkweek en wat de keerzijde is van zoveel hooi op je vork nemen.
Als Liselot niet aan mijn zijde had gestaan was mijn hoofd in de eerste week ontploft
Liselot en ik leerden elkaar in 2016 kennen in de snelkookpan genaamd Sikkom en Suksawat; de twee jongerenblogs van NDC Mediagroep. Ik als tijdelijke vervanger van projectleider Willem Groeneveld en zij als alleskunner. Alles behalve schrijven dan.
Al snel werd me duidelijk met wat voor strijder ik te maken had. Iemand die nergens voor wijkt, rustig en meedogenloos haar woorden kiest en toeslaat als een samurai. In die tijd bestond het team uit ons tweeën aan kop en twee stagiaires. Gekkenhuis.
Mijn respect voor mijn collega Willem, die op dat moment op vakantie was, steeg met duizend procent na mijn eerste werkdag. Als Liselot niet aan mijn zijde had gestaan was mijn hoofd in de eerste week ontploft. Het is grappig om samen op die tijd terug te blikken.
Met Frost Moon helpt de brandmanager creatives met het opzetten en onderhouden van een merk
Haar openheid en vastberaden houding komt niet alleen in haar werk terug. Ook thuis is Liselot iemand die strategisch het avontuur aangaat. Het beste voorbeeld is haar kat Shaniqua Latoia. Shaniqua wie?! Gewoon een straatkat uit de Cariben.
Bij het horen van haar naam springt onze productie maestro Deejay Irie uit zijn stoel. ‘Ik heb een track uitgebracht met de titel Where’s Shaniqua At?’ Lekker voor je gassie. Anders geef je even een kopie aan Liselot. ‘Maar natuurlijk!’ Zo gezegd zo gedaan. Het volledige verhaal hoor je in deze podcastaflevering.
Bij mijn afscheidsborrel van Sikkom en Suksawat kwam Liselot naast me zitten. Met een lachje zei ze zachtjes: ‘Teo, ik ben een eigen bedrijf begonnen.’ Met Frost Moon helpt de brandmanager creatives met het opzetten en onderhouden van een merk. Heel toepasselijk.
Dat dit niet zonder slag of stoot gaat moge duidelijk zijn. Want een eigen bedrijf geeft veel vrijheid, maar veel vrijheid betekent veel verantwoordelijkheid. Waar trek je de lijn? Wanneer ben je vrij en wanneer mag je werken? Het zijn de steeds terugkerende vragen van een jonge ondernemer.
Dat haar burn-out een struggle eerste klas is geweest is een open deur. Wat ze er van geleerd heeft? Veel.
Het is lastig je balans te vinden en wanneer je te lang de strijder uithangt, dan raak je in de war. Zo vertelt Liselot hoe ze zweetaanvallen begint te krijgen tijdens werktijd. Het komt en het gaat. Misschien een griepje?
Na een paar weken van klamme handjes, warrigheid en opvliegers besluit ze naar de huisarts te gaan. Paniekaanvallen is de conclusie van de beste man. Alles staat in de steigers, je hebt een vast contract met veel verplichtingen en nog meer verplichtingen vanuit je eigen bedrijf. Wat doe je dan?
Dat haar burn-out een struggle eerste klas is geweest is een open deur. Wat ze er van geleerd heeft? Veel. Maar één ding doet ze al sinds ik haar ken goed: reizen inplannen en het avontuur aangaan. Van Bolivia tot Moskou. Where’s Liselot at? Luister naar haar adventures in Bolivia, foute Alibaba truien en hoe zeondanks alles nog steeds duizend balletjes in de lucht weet hoog te houden. Enjoy!